Λαξευμένη σε έναν απομονωμένο κώνο στη δυτική πλευρά του Πάρκου των Εκκλησιών στην κοιλάδα των Κοράμων, η Elmali Kilise (Ναός Κοράμων 19) αποτελεί μία από τις καλύτερα διατηρημένες και πλήρως τοιχογραφημένες μεσοβυζαντινές εκκλησίες της περιοχής.
Η αρχική αφιέρωση του ναού είναι άγνωστη, ωστόσο από τον H. Gregoire (1909) θεωρήθηκε πως ετιμάτο στους αρχαγγέλους, καθώς τέσσερις από τους αυτούς απεικονίζονται σε ισάριθμους τρουλλίσκους. Η τουρκική ονομασία Elmali Kilise (Εκκλησία του Μήλου) οφείλεται πιθανότατα στις μηλιές που υπήρχαν ως και τις αρχές του 20ού αι. κοντά στην είσοδο του μνημείου. Κατά μία άλλη άποψη, ο χαρακτηρισμός προήλθε από τη σφαίρα που κρατά ο αρχάγγελος Μιχαήλ, την οποία εσφαλμένα παρομοίασαν οι μη χριστιανοί με μήλο.
Η Elmali Kilise, μαζί με την Karanlik Kilise και την Çarikli Kilise αποτελούν την ομάδα εκκλησιών των Κοράμων που έχουν χαρακτηριστεί βάσει του αρχιτεκτονικού τους σχεδίου ως «column churches» ή «églises à colonnes». Πρόκειται για τρεις σταυροειδείς εγγεγραμμένους ναούς με τρούλλο που στηρίζεται σε τέσσερις κίονες, οι οποίοι επιπλέον παρουσιάζουν ομοιότητες στη θεματολογία του εικονογραφικού προγράμματος και στα τεχνοτροπικά τους χαρακτηριστικά. Η Elmali μάλιστα φαίνεται πως έρχεται δεύτερη στη σειρά κατασκευής και τοιχογράφησης, μετά την Karanlik.
Το εικονογραφικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται διαθέτει τα τυπικά χαρακτηριστικά που υιοθετήθηκαν στη διακόσμηση των ναών μετά την Εικονομαχία. Στον τρούλλο απεικονίζεται ο Παντοκράτορας, στην αψίδα του Ιερού Βήματος η Δέηση, ενώ στους πλάγιους τοίχους σκηνές του Δωδεκαόρτου από όπου όμως απουσιάζει ο Ευαγγελισμός. Η τοιχογράφηση συμπληρώνεται με χριστολογικές σκηνές, αγίους και αγίες, τη Φιλοξενία του Αβραάμ και τους Τρεις Παίδες εν Καμίνω. Σε σχέση με την ελαφρώς πρωιμότερη Karanlik, η οποία λειτούργησε ως πρότυπο για την κατασκευή της, η Elmali παρουσιάζει αδυναμίες στην απόδοση και στη σύνθεση των μορφών και των παραστάσεων, καθώς επίσης στην αντίληψη και εκμετάλλευση του χώρου.
Για τη χρονολόγηση του μνημείου έχουν προταθεί διάφορες απόψεις που κυμαίνονται από τα μέσα του 11ου αι. ως και τα τέλη του 12ου αι., ακόμα και μέχρι τις αρχές του 13ου αι. Πιθανότερη όμως φαίνεται η τοποθέτησή του στα μέσα του 11ου αι. ή στο γ΄ τέταρτο του ίδιου αιώνα.
Ο ναός ανακαινίστηκε στα 1996-1997 και σήμερα δέχεται πλήθος επισκεπτών.